DEN HÆKLEDE KO RITA

KOEN RITA

 

 

 

Materialer:
GARN = 100g hvid 100% bomuld, 25g sort /eller 25g brunt 100% bomuld, og 25g lyserød 100% bomuld
HÆKLENÅL = 3,5
STOPPENÅL
MASKEMARKØR
BAMSEVAT
8MM SIKKERHEDSØJNE

 

Forkortelser:
lm = luftmasker
fm = fastmaske
omg = omgang

*Der hækles i spiraler, så brug maskemarkøren for at vide når en runde er nået.

 

HOVEDE: (Hvidt garn)

1 OMG: En magisk ring (6)

2 OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

4. OMG: 2fm, 2fm i næste (24)

5. OMG: 3fm, 2fm i næste (30)

6. OMG: 4fm, 2fm i næste (36)

7. OMG: 5fm, 2fm i næste (42)

8. OMG: 6fm, 2fm i næste (48)

9. OMG: 7fm, 2fm i næste (54)

10. OMG: 8fm, 2fm i næste (60)

11-22. OMG: 12 omg. med fm’er (60)

23. OMG: 8fm, 2fm sammen (54)

24. OMG: 7fm, 2fm sammen (48)

25. OMG: 6fm, 2fm sammen (42)

26. OMG: 5fm, 2fm sammen (36)

27. OMG: 4fm, 2fm sammen (30)

28. OMG: 3fm, 2fm sammen (24)

29. OMG: 2fm, 2fm sammen (18)

30. OMG: 1fm, 2fm sammen (12) 

* Sæt øjnene i mellem række 12 og 13, med et mellemrum på 6fm og fyld derefter med bamsevat.

 

MULE: (Der hækles i runder her også og der arbejdes med lyserød garn)

1. OMG: Lav 8lm

2. OMG: Start i 2. maske fra nålen og lav 6fm, 3fm i sidste lm, fortsæt rundt langs den anden side nu, lav 5fm og 2fm i den sidste (16)

3. OMG: 2fm i næste maske, 5fm, 2fm i næste maske, 1fm, 2fm i næste maske, 5fm, 2fm i næste maske, 1fm (20)

4. OMG: 2fm i næste maske, 7fm, 2fm i næste maske, 1fm, 2fm i næste maske, 7fm, 2fm i næste maske, 1fm (24)

5. OMG: 1fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 6fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 2fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 6fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 1fm (32)

6. OMG: 2fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 9fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 3fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 9fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 1fm (40)

7. OMG: 3fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 12fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 4fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 12fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 1fm (48)

8. OMG: 4fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 15fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 5fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 15fm, 2fm i næste maske, 2fm i næste maske, 1fm (56)

9-11. OMG: 3 omg. med fm’er (56)

12. OMG: 4fm, 2fm sammen, 2fm sammen, 15fm, 2fm sammen, 2fm sammen, 5fm, 2fm sammen, 2fm sammen, 15fm, 2fm sammen, 2fm sammen, 1fm (48)

13-15. OMG: 3 omg. med fm’er

*Efterlad garn nok til at kunne hæfte mulen fast til hovedet, hæft den fast fra to rækker under øjnene. Brug nåle eller maskemarkør, til at sætte mulen fast med inden du begynder at sy den fast. Så er du mere sikker på at den er lige og sidder hvor den skal, nå du er færdig.

 

ØRE*2 (start med lyserød)

1. OMG: En masgisk ring (6)

2. OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

4.vOMG: skift til hvidt garn – 2fm, 2fm i næste (24)

5-6. OMG: 2 omg. med fm’er (24)

*efterlad garn nok til at kunne hæfte ørene fast til hovedet mellem række 5 og 6.

 

ca. 25cm

 

KROP: (Hvidt garn)

 1. OMG: En masgisk ring (6)

2. OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

4. OMG: 2fm, 2fm i næste (24)

5. OMG: 3fm, 2fm i næste (30)

6. OMG: 4fm, 2fm i næste (36)

7. OMG: 5fm, 2fm i næste (42)

8. OMG: 6fm, 2fm i næste (48)

9. OMG: 7fm, 2fm i næste (54)

10. OMG: 8fm, 2fm i næste (60)

11. OMG: 9fm, 2fm i næste (66)

12. OMG: 10fm, 2fm i næste (72)

13-17. OMG. 5 omg. med fm’er (72)

18. OMG: 10fm, 2fm sammen (66)

19. OMG: 9fm, 2fm sammen (60)

20. OMG: 8fm, 2fm sammen (54)

21. OMG: 1 omg. med fm’er (54)

22. OMG: 7fm, 2fm sammen (48)

23-25. OMG: 3 omg. med fm’er (48)

26. OMG: 6fm, 2fm sammen (42)

27. OMG: 5fm, 2fm sammen (36)

28-29. OMG: 2 omg. med fm’er (36)

30. OMG: 4fm, 2fm sammen (30)

31. OMG: 1 omg. med fm’er (30)

32. OMG: 3fm, 2fm sammen (24)

33-34. OMG: 2 omg. med fm’er (24)

*efterlad garn nok til at kunne hæfte.

 

ARME*2: (Start med brunt eller sort garn)

1. OMG: En masgisk ring (6)

2. OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

4. OMG: 2fm, 2fm i næste (24)

5. OMG: 3fm, 2fm i næste (30)

6. OMG: 1 omg. med fm’er (30)

7 – 9. OMG: Skift til hvidt garn – 3 omg. med fm’er (30)

10. OMG: 3fm, 2fm sammen (24)

11-13. OMG: 3 omg. med fm’er (24)

14. OMG: 2fm, 2fm sammen (18)

15-16. OMG: 2 omg. med fm’er (18)

17. OMG: 4fm, 2fm sammen (15)

18-23. OMG: 6 omg. med fm’er (15)

*efterlad garn nok til at kunne hæfte armene fast til kroppen imellen række 5 og 6 fra toppen af.

  

BEN*2: (Start med brunt eller sort garn)

 1. OMG: En masgisk ring (6)

2. OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

4. OMG: 2fm, 2fm i næste (24)

5. OMG: 3fm, 2fm i næste (30)

6. OMG: 4fm, 2fm i næste (36)

7. OMG: Skift til hvidt garn – 5fm, 2fm i næste (42)

8-9. OMG: 2 omg. med fm’er (42)

10. OMG: 5fm, 2fm sammen (36)

11. OMG: 1 omg. med fm’er (36)

12. OMG: 4fm, 2fm sammen (30)

13. OMG: 3fm, 2fm sammen (24)

14-15. OMG: 2 omg. med fm’er (24)

16. OMG: 2fm, 2fm sammen (18)

17. OMG: 1 omg. med fm’er (18)

18. OMG: 1fm, 2fm sammen (12)

19-21. OMG: 3 omg. med fm’er (12)

*efterlad garn nok til at kunne hæfte benene fast til kroppen imellen række 6 og 7.

 

 

HALE:

1. RÆKKE: 11. lm

2. RÆKKE: start i 2. lm fra nålen med 1fm og i resten af lm’erne

AFSLUT med at bind sort garn i enden af halen og pjusk det.

*efterlad garn nok til at kunne hæfte halen fast til kroppen mellem 12 og 13.

 

STOR PLETTER: (lav 2 stk. i enten brunt eller sort garn)

1. OMG: En masgisk ring (6)

2. OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

4. OMG: 2fm, 2fm i næste (24)

*efterlad garn nok til at kunne hæfte pletterne fast til kroppen.

 

LILLE PLET: (lav 1 stk. i enten brunt eller sort garn)

1. OMG: En masgisk ring (6)

2. OMG: 2fm i hver (12)

3. OMG: 1fm, 2fm i næste (18)

*efterlad garn nok til at kunne hæfte pletterne fast til kroppen.

 

Så er der bare tilbage at sige, rigtig god hæklelyst 🙂 

*Jeg vil elske at se jeres færdige resultater af mine opskrifter, så del dem gerne med mig, herunder at du henviser til min side eller på instagram  @denhaekledeverden. Du er velkommen til lave mine opskrifter og sælge det færdige produkt, dog ønsker jeg at du henviser til mig

 

 

Relaterede indlæg

16 Kommentarer

  • Svar
    Monica Nielsen
    3. januar 2018 den 15:14

    Hej 🙂
    Jeg kan slet ikke stå for denne hæklede ko. Jeg har dog et enkelt spørgsmål. Hvor høj bliver den? 🙂

    • Svar
      denhaekledeverden
      3. januar 2018 den 23:18

      Hej Monica 🙂
      Mange tak! Den bliver ca. 25 cm. høj, det kommer an på hvor stramt du hækler 🙂 håber at se dit resultat, hvis du vil til at lave den 😃

  • Svar
    Aase jensen
    28. januar 2018 den 16:11

    Hej jeg kan Ikke få Startet pä ko rita mule. Jeg synths Ikke rigtig det ser morning ud k.h. Aase jensen

    • Svar
      denhaekledeverden
      28. januar 2018 den 19:16

      Hej Aase 🙂 har du en fornemmelse af hvor det får galt? Mange hilsner Julie

  • Svar
    Aase jensen
    29. januar 2018 den 11:15

    Tak for at skrev tilbage jeg kunne finde ud af vende. Hurray har fundet ud af det k.h. Aase

    • Svar
      denhaekledeverden
      30. januar 2018 den 11:30

      Det er jeg glad for at høre 😃 håber at se dit resultat af din Rita her inde 😍

  • Svar
    Julie S
    2. februar 2018 den 20:18

    Hej!
    Jeg er ny i hækling, men vil forsøge mig med denne fine ko 🙂 Har lige et spørgsmål: når jeg er færdig med hovede, krop, arme og ben, skal jeg så lukke helt af efter jeg har fyldt dem? Altså lige som man lukker en kugle, og så herefter sy dem på kroppen? Håber du forstår mit spørgsmål.
    Hilsen Julie 🙂

    • Svar
      denhaekledeverden
      8. februar 2018 den 11:14

      Hej Julie 😊
      Du skal bare hækle til som der står i opskriften, og der skal ikke lukkes af ved blandt andet kroppen 😊 men jeg er næsten overbevist om, at når du har hæklet de forskellige ting efter som der står i opskriften, så har du en meget bedre fornemmelse af det. Jeg håber mit svar hjalp dig, ellers spørger du bare igen 😃

  • Svar
    Maibritt Nielsen
    14. februar 2018 den 18:31

    Hmmm… hvordan får jeg tingene til at passe sammen i kroppen?
    Efter omg. 28+29 med 36 fm skal jeg i omg 30 lave 4 fm og 2 fm sammen. Der står det skal give 24 – det får jeg til 30 fm – mangler der ikke række??? Eller er jeg helt off (er helt ny hækler 🙈)
    Mvh Maibritt.

    • Svar
      denhaekledeverden
      17. februar 2018 den 23:24

      Hej Maibritt 🙂

      Først og fremmest, så beklager jeg rigtig mange gange for sene svar!! Det kan godt være du er ny inden for hækling, men det skal nok komme til, at gå dig rigtig godt 🙂 for det var simpelthen en skrift fejl i opskriften og det er rettet. Du har ganske ret, det er 30 masker og ikke 24.

      Mange hilsner Julie 🙂

  • Svar
    Louise
    15. juli 2018 den 22:30

    Jeg forstår ikke, hvordan man skal sy hovedet og kroppen sammen, når den ene slutter med 12 fastmasker og den anden med 24?? Håber du kan hjælpe 🙂

    • Svar
      denhaekledeverden
      16. juli 2018 den 0:00

      Hej Louise 😊
      Du placere hovedet som du syntes det skal sidde på kroppen, hvorefter du begynder at sy med tråden fra kroppen fast til hovedet 😊 Så du skal ikke tænke, at de skal hækles sammen i åbningen 😊 de skal blot syes sammen, som hvis hovedet var lukket og blev placeret oven på kroppen. Håber det hjalp 😊 Mange hilsner Julie

  • Svar
    Lone Hansen
    24. august 2018 den 23:25

    Hej.
    Jeg er vil med koen er den hæklet i dobbeltgarn.
    Jeg har mayflower bomuldsgarn nr. 8/4 hæklenål 2 1/2 dobbelt garn nr. 3 -3 1/2
    Hhv. Lone

    • Svar
      denhaekledeverden
      31. august 2018 den 8:34

      Hej Lone 🙂
      Beklager det sene svar. Koen Rita er ikke hæklet i dobbelt garn nej 🙂
      Mange hilsner Julie

  • Svar
    Anne Sofie
    15. maj 2019 den 16:40

    Jeg forstår ikke, hvordan mulen skal laves.. Jeg har forsøgt to gange nu.. 81 masker – men allerede ved første omgang går det galt for mig… Hvordan kan du kun have 16 masker der, når du lige har slået 81 op?

    • Svar
      denhaekledeverden
      16. maj 2019 den 9:43

      Hej Anne Sofie 🙂
      Jeg forstår godt at du er forvirret hvis du tror der står 81 lm’er – men du er kommet til at forveksle l’et med et 1 tal. Så du skal blot nøjes med at slå 8 lm’er op 🙂

      Mange hilsner Julie

    Skriv kommentar